Ledare/Debatt
Kalla vindar från Europa
Är den globala finanskrisen äntligen
över? På många håll ser det ut som
att de värsta katastrofvarningarna kan
blåsas av, men på vårt område finns det
dessvärre tecken på att krisens effekter
kommit först nu.
I både Holland och England, två länder
med ett rikt och etablerat musikliv, har
brutala nedskärningar av det offentliga
stödet till musikområdet aviserats. I Holland
kommer sannolikt någon eller några
orkestrar att utplånas. När det gäller
Storbritannien ser det ut som att orkestrarna
i sig kommer att bli kvar, men detta
till priset av i bästa fall frysta löner och
ett hårt tryck på omförhandlingar av musikernas
kontrakt. En intressant effekt av
situationen i England är dock att orkester-
och operainstitutionerna tillsammans
med agenturerna kommit fram till att på
frivillig väg sänka gagerna för dirigenter
och solister!
Olika system
De båda länderna det gäller skiljer sig åt
vad gäller förutsättningarna för orkestrar
och operahus. Holland har ett system
som till stor del påminner om vårt, med
en tydlig offentlig finansiering. Självklart
har även Hollands ekonomi drabbats de
senaste åren, men dessutom har ett populistiskt
parti fått stort inflytande över
politiken, något som kan vara väl värt att
tänka på.
I England är bilden mer splittrad, men
den nya regeringen har även här valt en
väg där kulturbudgeten är ett lovligt byte.
En ytterligare negativ effekt av de föreslagna
nedskärningarna i England är att
medlen för utåtriktat arbete bland barn
och ungdomar får ta extra stryk.
Utvecklingen i England var ett ämne på
Svensk Scenkonsts branschdagar, där
Mark Pemberton, chef för de engelska orkestrarnas
arbetsgivarorganisation ABO,
presenterade ett antal dystra siffror kring
nedskärningarna. Våra kolleger har fått
ett stort tryck på sig, och det engelska
förbundet har fått arbeta hårt för att
rädda jobben.
När det gäller den framtida finansieringen
har den engelska regeringen lagt förslag
som bygger på mer privata donationer,
vilket i klartext innebär att verksamheten
ska drivas på välgörenhetsbasis. Sett
till det som just nu händer med USAs
orkestrar så inser man snabbt att det ger
skrämmande perspektiv för framtiden. Låt
oss hoppas att vi i Sverige kan behålla ett
offentligt stöd till kulturen som gör att vi
slipper uppträda som tiggare!
Underlätta sund sponsring
Men detta innebär inte att en sund
sponsorverksamhet i sig är fel. Det finns
många goda exempel bland våra institutioner.
Därför är det hög tid att ändra
regelverk och tillämpning så att kultursponsring
får samma villkor som när
det gäller stöd till idrott. Idag ger en rigid
bedömning av ”direkta” och ”indirekta”
motprestationer till effekt att kultursponsring
direkt missgynnas.
Mer politik: frågan om pensionsvillkoren
på scenkonstområdet har blivit pinsam
långkörare. Efter ett långdraget utredande
och ett Svarte-Petter spel mellan ett
antal departement så kom då regeringens
vårproposition 2011. Resultatet blev inte
ens ett kommatecken. Det är respektlöst
och hänsynslöst mot alla som arbetar på
scenkonstområdet att inget händer!
Nya avtalsförhandlingar
Efter den sommar som snart kommer
väntar en höst som innebär att vi kommer
att gå in i nya centrala förhandlingar. På
Symfs förbundsmöte den 23 maj kommer
vi att börja diskussionerna om våra prioriteringar
för de kommande förhandlingarna.
Utan att föregripa vad som kommer
att diskuteras finns det två frågor som
definitivt kommer upp. Det gäller dels en
lösning av rättighetsfrågorna för digitala
överföringar, dels en uppföljning och förstärkning
av bestämmelserna för frilans/
daglöner. Om det finns några frågetecken
kring Symfs fokus på våra frilansande
medlemmars villkor ska vi tillsammans
räta ut dessa.
Detta hade glatt Pelle Pettersson! Pelle
som har lämnat oss, bevarad i ett ljust
minne. Han var en stark röst, inte bara
för Symfs frilansavdelning, utan för oss
alla. Jag hade förmånen att få arbeta i
förbundsstyrelsen med Pelle som vice
ordförande. Han var en klok person,
men också en som gick rakt på sak och
ofta fick mig att inse att nu får vi sluta
diskutera och i stället agera. Pelles
engagemang har betytt mycket för Symf
och personligen minns jag hans skarpa
diskussionsinlägg som ofta avslutades
med ett lite rått, men oerhört hjärtligt
skratt! (Läs minnesord sid 15.)
Tack Bebs
Sist men inte minst, stort tack till redaktör
Bebs Reybekiel som med detta
gör sitt sista nummer av Symfoni. Bebs
stora musikengagemang har lyst igenom
i texterna, och vi önskar henne allt gott
för framtiden!
Förbundsstyrelsen har beslutat att knyta
en tjänst som redaktör och kommunikatör
direkt till kansliet och om allt går
som det ska kommer vi snart att kunna
hälsa en ny medarbetare välkommen.
Med tanke på pressläggningstiden kan
detta vara gjort när ni läser detta.
Ha en skön och vilsam sommar!
Bosse Olsson,
förbundsordförande