Ledare/Debatt
Ett avtal på egna ben
Tisdagen den 7 februari undertecknade Symf ett nytt centralt avtal med
arbetsgivarorganisationen Svensk Scenkonst. När vi inledde
slutförhandlingarna på måndagen visste vi att Teaterförbundet redan i
december slutit ett rent löneavtal om 12 månader. Det är därför glädjande
att vi genom fortsatta förhandlingar kom fram till ett avtal med en egen
löptid och ett eget innehåll. Detta innebär inte att vi i fortsättningen
saknar behov av att samarbeta och samordna med Teaterförbundet i ett antal
frågor. Tvärtom. Min uppfattning är att vårt avtalsområde behöver ett eget
handlingsutrymme utifrån våra egna villkor. Detta hänger också ihop med vad
som egentligen innefattas i begreppet scenkonst: här måste musikområdet på
ett mycket tydligare sätt lyftas fram!
Mer om avtalet finns att läsa längre fram i tidningen och avtalstexten i sin
helhet med kommentarer kommer inom kort att finnas på hemsidan och hos alla
avdelningar.
Jag vill dock ta upp en fråga som arbetsgivarna återigen lyfte i de
inledande förhandlingarna, nämligen en individualiserad lönesättningsmodell
på vårt område. Dessa tankar fick inget genomslag i det nya avtalet, men vi
kan vara säkra på att frågan kommer igen. Än så länge har vi kunnat avvisa
en individuell lönesättning genom att i stort sett säga ?nej?, men här
behöver vi ett tydligt ställningstagande inför framtiden! Därför har
förbundsstyrelsen beslutat att ta fram ett förslag till ett lönedokument
inför förbundsmötet . Detta kommer att skickas ut så fort det är möjligt.
Målsättningen är att förbundsmötet ska slå fast förbundets inriktning kring
lönepolitiken.
Några dagar innan slutförhandlingarna började kom beskedet att våra
medlemmar i vokalensemblen Vox förlorar sin anställning vid Vara Konserthus.
Formellt och förhandlingsmässigt finns inte mycket att säga, även om all
vilja till att bidra till en fortsättning för ensemblen lyste med sin
frånvaro. Däremot är det uppenbart att diskussionerna kring Vox förts över
huvudet på gruppens medlemmar på ett sätt som starkt måste ifrågasättas.
Dessutom finns ett övergripande problem kring ansvaret för en ensemble med
Vox unika profil. Här förskräcker spåren, då det inte var alltför längesedan
som ensemblen Corona Artis fick foten just i Vara. Det här beskriver på ett
tydligt sätt de farhågor som ofta framförts kring effekterna av en utökad
regionalisering i kombination med ett oklart nationellt ansvar. Om Vara
Konserthus väljer en väg som innebär att man i praktiken blir en scen för
gästspel och kortare residens, inte bara inom musikområdet, måste det få
konsekvenser för finansieringen som tidigare inneburit att man tagit ett
arbetsgivaransvar för ensembler av riksintresse.
Just när jag skriver detta kom statsministerns utspel om att vi alla måste
jobba till 75. I den debatt som blossade upp kring detta fanns redan från
början många som betonade att diskussionen kring pensionssystemens framtida
hållbarhet behövs, men att denna kräver en hänsyn både till yrkeskrav och
individ. Det är precis vad vi behöver i den segslitna processen kring hur
scenkonstens pensioner ska hanteras. Om och när statsmakterna kommer till
skott kring detta är det nog ingen som vet idag, men något måste hända om de
ansvariga ska kunna undvika en skandalstämpel kring hanteringen.
Bosse Olsson,
förbundsordförande