Ledare/Debatt
Villkor för världsklass
När vi nu lämnat sommaren bakom oss,
kräftorna är uppätna och våra olika
verksamheter kommit igång så är det
som vanligt: Vi levererar! Det vi levererar
är konserter och föreställningar på
högsta nivå, både nationellt och internationellt.
Längre fram i detta nummer kan vi som
ett exempel läsa om Svenska kammarorkesterns
bejublade framträdanden på
några av världens mest uppmärksammade
konsertarenor.
Begreppet världsklass är kanske både slitet
och luddigt, men det är ingen tvekan
om att resultatet av vårt arbete hävdar
sig utomordentligt väl i en internationell
jämförelse.
Ansvar för musik
Men det finns inga garantier för att detta
varar för evigt. Om inte alla inblandade,
politiker, huvudmän, chefer och naturligtvis
vi själva, tar ansvar för att vårda
och utveckla verksamheten och dess
förutsättningar kan mycket raseras fortare
än vi kanske tror. Jag vill uppmärksamma
två områden som betyder mycket
för framtiden, det nationella ansvaret för
musiken och återväxten av nya generationer
musiker.
Med avvecklingen av Rikskonserter och
bildandet av det nya Statens Musikverk
finns i den bästa av världar en möjlighet
till nystart för att bygga ut tillgången till
musik i hela landet. Till detta kommer
det utökade regionala ansvaret för de
statliga musikmedlen genom det som
tidigare hette portföljmodellen, numera
koffertmodellen. Denna innehåller både
möjligheter och hot: Möjligheter, då
engagerade kulturpolitiker på regional
och lokal nivå, i dialog med staten, kan
skapa nya och angelägna möten med vår
publik. Hot, om inte den regionala nivån
har kompetens och tyngd nog att göra
verklighet av regionaliseringens intentioner.
Det är därför viktigt att de ansvariga
myndigheterna tar behovet av en kontinuerlig
nationell överblick på största allvar.
Om vår konstart skulle reduceras till en
marginaliserad verksamhet i några större
städer så kommer ”villkoren för världsklass”
på sikt att försämras.
Nationellt perspektiv
Jag har mött ett antal kollegor, oroliga
sådana, som undervisar på någon av våra
musikhögskolor. Tydligast är oron kring
det minskade antalet sökande på blåsinstrument.
Detta är inget nytt problem,
och förklaringarna till det är många och i
viss mån varierande. Vad som är klart är
att det finns en koppling till hela utbildningskedjan,
både vad gäller musikämnet
i stort och musik- och kulturskolornas
roll och möjligheter.
Även här finns behov av ett nationellt
perspektiv. Här kan den nya Myndigheten
för kulturanalys, som ska sjösättas
efter nyår, få en intressant roll. En viktig
aktör i detta är SMOK, Sveriges kulturoch
musikskoleråd, som själva föreslår
att den nya kulturanalysmyndigheten får
i uppdrag att bevaka kultur- och musikskoleverksamheten.
Jag tror också att
en diskussion kring kultur- och musikskolornas
uppdrag vore värdefull när det
gäller balansen mellan en grundläggande
breddverksamhet och den i omfång mer
marginella del som handlar att ta hand
om barn och ungdomar som har behov
av en mer yrkesförberedande utbildningsinriktning
Naturlig plattform
Detta är frågor som berör hela musiklivet,
och det är inte minst därför glädjande
att Federationen Svenska Musiker
(FSM) nu finns på plats. FSM, som
grundats av Musikerförbundet och Symf,
är en naturlig plattform för de frågor som
jag tidigare berört och FSMs ambition
är att bjuda in företrädare för andra
representativa musikerorganisationer för
att ytterligare bredda underlaget för och
tyngden i Federationens agerande. Mer
information om FSM kommer på:
www.symf.se
Sist men absolut inte minst: Vi är nu på
allvar på väg in i förhandlingar om ett nytt
centralt avtal. För att kunna ge aktuell information
om vad som händer kommer vi
även här att använda oss av vår hemsida.
Inom kort dyker en länk, ”Avtalsrörelsen”
upp, håll utkik efter den!
Slutligen, hör gärna av er till oss i
förbundsstyrelsen!
Bosse Olsson,
förbundsordförande