Ledare/Debatt
Orkesterutredningen:
Hot eller Möjlighet
Nyligen tillbringade jag några dagar i Warzawa, som Symf:s representant vid
den internationella musikerfederationen FIM:s Europagruppsmöte. Jag hade
blivit ombedd att ge en kort beskrivning av den nyligen presenterade svenska
orkesterutredningen, vilket skulle ta tio minuter. Efter en dryg timmes
diskussion och frågor fanns mycket kvar att diskutera.
Detta berodde på inget sätt på min framställningskonst, utan på att frågorna
om vårt områdes framtid finns på de flesta håll i västvärlden. Dels rör det
sig om ett ifrågasättande av orkester- och operainstitutioners verksamhet
och förhållningssätt till samhället i stort, dels om en grundläggande
diskussion kring konstmusikens plats i dagens samhälle, där många beskrev
vår konstart som kraftigt marginaliserad. Min förhoppning är att det inom
FIM:s ram kan bildas ett internationellt nätverk av musikerföreträdare där
vi kan utbyta erfarenheter och diskutera strategier för framtiden. Behovet
finns!
Vad finns då att säga om orkesterutredningen?
Symf:s första kommentar talade om ett gediget arbete, som ställer många
svåra frågor. Jag mötte ganska snart synpunkten att vi borde varit mer
kritiska, inte minst mot beskrivningen av arbetstider och villkor. Kanske är
det så, men med tanke på att förbundet är remissinstans för utredningen tror
jag det kan vara klokt att spara krutet till vårt svar och under tiden ta
tillfället i akt att lyfta fram vårt område i debatten.
Vad svaret kommer att innehålla återstår att se, inte minst i väntan på
synpunkter från avdelningarna. Jag tror dock att vi ska arbeta med detta
från två utgångspunkter, dels de konstnärliga frågorna där vi inte har något
formellt inflytande men självklart ska visa vår uppfattning, dels de frågor
som rör arbetsvillkoren där vi som avtalspart har en central roll.
I den första kategorin talar utredningen mycket om behovet av ett nytt
orkesteruppdrag och nya ansvar utifrån dagens omvärld. Mycket av detta berör
framtidsfrågor som redan uppmärksammas på våra arbetsplatser, men den
tydliga kritik av vad som uppfattas som ett ensidigt försvar för traditionen
ger upphov till nya frågor. Var hittar vi balansen mellan äldre tiders musik
och vår tids tonkonst, vilket ju är vad en levande tradition handlar om, och
hur fångar vi framtidens publik? En annan fråga som väcker känslor är
jämställdhetsaspekten när det gäller tonsättare, dirigenter och solister.
Ska vi som facklig organisation ta del i diskussionen om ett tydligt
genusperspektiv i det konstnärliga arbetet? Svaret är inte givet, så hör av
er och starta en debatt kring detta!
När det gäller de frågor som berör oss som avtalspart måste jag konstatera
att oron för en vulgärdebatt kring framför allt arbetstidsfrågorna var
befogad. Ett exempel är när en ledande länsmusikföreträdare, med illa dold
belåtenhet, konstaterade att det äntligen var dags att syna de i största
allmänhet improduktiva symfoniorkestrarna, med sina halvtidsarbetande
musiker, i sömmarna. Den typen av uttalanden gagnar inte vårt område!
Länsmusikens företrädare borde istället peka på de risker som utredningens
förslag kan innebära för konstmusiken i de län som saknar egen
orkesterverksamhet.
En kritisk kommentar till utredningens syn på musikerns arbetsvillkor kommer
självklart att vara en viktig del av förbundets svar, och jag hoppas så
många som möjligt utnyttjar möjligheten att ge våra lokala styrelser
synpunkter inför remissbehandlingen!
Hot eller möjlighet? Tror vi på vad vi gör och inte väjer för de kritiska
frågorna kring vår verksamhet har vi alla möjligheter att gå stärkta ur
detta. Det största hotet är om vi tiger och lämnar debatten till andra!
Bosse Olsson,
förbundsordförande