ledare

Om respekten och rätten till Din prestation

Detta nummer av Symfo’ni ägnas åt upphovsrätten på musikområdet ur i första hand utövarens synvinkel. Knappast någon av dagens professionela musiker eller sångare har väl undgått att komma i kontakt med fonograminspelningar, radio-och TV-överföringar etc och inser väl därför betydelsen av att äga rätten till sin prestation både ur ett ideellt och ett ekonomiskt perspektiv.

Mediabranschen utvecklades under förra seklet till en stor och betydelsefull arbetsmarknad för utövande konstnärer. Det som började i all blygsamhet med fonograf och grammofon har vuxit till dagens snabbt växande mediavärld med ständigt nya metoder att konservera, mångfaldiga och distribuera klingande prestationer.

Med tiden blev det uppenbart att också utövaren borde ha ett skydd mot ett hänsynslöst uttnyttjande av sitt arbete. Upphovsmannens skydd går tillbaka till 1700-talet, men utövarens så kallade närstående rättigheter är av sent datum och resultat av ett idogt arbete av de fackliga organisationerna på de sceniska och musikaliska områdena. Detta har också inneburit tillskapande av särskilda organisationer t ex SAMI och COPYSWEDE, som förutom att samla in och fördela ersättningar också arbetar för att utveckla utövarnas lagliga rätt. Den snabba tekniska utvecklingen och globaliseringen gör att arbetet ständigt måste fortgå på både nationellt och internationellt plan - en modern variant av Sisyfosmyten.

Förutom upphovsmän - i det här fallet tonsättarna - och utövare finns en tredje i-tressent, nämligen producenterna. Delvis har samtliga dessa grupper gemensamma grundläggande intressen men också inbyggda motsättningar. Gentemot en producent är ofta den enskilde musikern i under-läge. Det kan vara svårt att stå emot när någon lockar med ett skivkontrakt mot att samtidigt få överta rättigheterna. Därför bör varje musiker vara medveten om sin rätt och så långt som möjligt hävda den.

I det internationella arbetet med upphovs-rätt är också motsättningen mellan producentsidan och upphovsmän och utövare mycket skarp. Särskilt företrädare för ame-rikanska producenter är aggressiva i sin kamp för att kapa åt sig alla rättigheter. Det är alltså ett arbete som får drivas på alla nivåer.

Det är min förhoppning att vårt temanummer om upphovsrätt skall bredda intresset för och kunskapen om ett ganska snårigt men inte minst i vår digitala framtid myc-et viktigt ämne och att man därmed stärker försvaret för lag och avtal på en tuff marknad.

Slutligen vill jag tacka SAMI för benäget bistånd till detta nummer av Symfo’ni.


Olav Gullbransson
Förbundsordförande